Google+ Followers

donderdag 9 mei 2013

doosje met roosje



In het boekje Haken in stijl van José Bianca zag ik een patroontje voor het omhaken van een spanen doosje.




Het patroon is voor een "bruidstaart" (drie spanen doosjes op elkaar), ik heb me beperkt tot één doosje.





Ik heb me niet helemaal aan het patroon gehouden, het omhaken van het doosje vond ik op de manier waarop het beschreven staat hinderlijk. Gewoon de diepte van het doosje nemen in lossen en dan haken totdat het past vond ik makkelijker.

Het haakwerk plak je op het doosje, dit kan natuurlijk op heel veel manieren, ik gebruikte PVA witte lijm, dan kan je nog heel even schuiven ...



Verder is het patroon goed te volgen en heb ik het roosje en de blaadjes wel volgens patroon gehaakt. Een volgende keer zal ik het doosje eerst verven voordat ik het ga omhaken en beplakken met vilt, dat vind ik mooier.

Eigenlijk is het idee voor zo'n bekleed doosje dus heel simpel: neem de diepte van respectievelijk het doosje en later het deksel als lossen (gewoon even er voor houden) en haak met vasten totdat je de omspanning hebt. Dichtmaken kan met een draad en stiksteken of met halve vasten. Als je de ring daarna binnenstebuiten draait zie je bijna niets van de naad.

Het beplakken van het deksel is zo mogelijk nog eenvoudiger: zet de deksel omgekeerd op je stof of vilt, teken de omtrek met potlood of speciale stift voor stof (neem de achterkant van de stof!!!), knip uit, plak op en klaar.

Daarna kun je het doosje versieren met wat je maar voorhanden hebt of leuk vindt. Het hoeft natuurlijk geen gehaakt bloemetje te zijn, alles kan.

De spanen doosjes zijn op heel veel plekken te koop: bijv. Xenos, Hema, etc. etc.

Probeer ook eens een doosje te bekleden dat je gekregen hebt of dat je van iemand bietst die het anders weggooid ......

Bekleed, recycle en geef als cadeau!

1 opmerking:

Aya zei

Hoi Vera,

Zo is het een prachtig doosje om van alles in te bewaren of om kado te doen, super.
Lieve groetjes Aya